تبلیغات
Game 4 Every Body - نقد و بررسی بازی Street Fighter IV
---Latest Updates : Bionic commando review - New wallpaper
 
نظر شما درباره طراحی سایت و اولین مطلب ما






سلام به همه بازدید کنندگان IRGamer امروز قصد داریم به سراغ نقد یک بازی بریم که خیلی عالی بود ولی توجه کمی بهش شده ولی  ما حالا بهش توجه میکنیم امیدوارم از این نقد خوشتون بیاد و اگر هم ایرادی داشت میتونید تو بخش نظرات مطرح کنید.

 

سازنده

Capcom

ناشر

Capcom

سبک

2D Fighting

درجه سنی

+12

 

کپی برداری از جز یا کل این مطلب بدون درج لینک منبع ir gamer غیر مجاز میباشد

مقدمه

سری Street fighter سری بسیار پر طرفداری در زمانهای گذشته بود ولی چند سالی بود که از این سری بازی خبری نبود اخرین نسخه این بازی با نام stf3 عرضه شده بود و بسیار پر طرفدار بود طوری که مسابقات stf3 هنوز به صورت اینترنتی بر گذار میشود به همین خاطر کپکام سازنده این سری بازی سکوت چندین و چند ساله این بازی را میشکند و نسخه چهارم این بازی را  در E3 2008 معرفی و در تاریخ 2009-02-01 برای دو کنسول ps3 و x360 و پنج ماه بعد پس از E3 2009یعنی در تاریخ 2009-07-01 برای pc عرضه میکند و بلاخره این بازی پرطرفدار پس از چندین سال دوباره احیا میشود واقعا کپکام این کلمه ای رو که میگم (Stf را احیا کرد) انجام داده است و در نسخه چهارم این بازی سنگ تمام گذاشته است کپکام امسال به سری بازی های قدیمی که سالها پیش عنوانهای خوب و پر طرفداری بودند اهمیت زیادی داده مثلا امسال عنوان bionic commando را نیز عرضه کرد که عنوان نسبتا موفقی بود حالا دیگه وارد حاشیه نمیشیم ولی در کل کلام اخر رو اول میگم STFIV برای طرفداران سبک Fighting یک شاهکار محسوب میشه.

یادش بخیر

داستان

STF IV داستان خاص و مشخصی را دنبال نمیکند و مانند سایر بازی های Fighting برای هر یک از شخصیت های بازی یک دموی اول و یک دموی اخر ساخته اند که داستان مربوط به ان شخصیت  را  به طور خلاصه روایت میکند اما این دمو ها زیاد هم مربوط به شخصیتی که شما انتخاب کرده اید نیست این حرف به چه معناست یعنی یک سری از این دمو ها مانند تکه های پازل از هم پاچیده میباشد و شما با تمام کردن بازی با هر شخصیت  و دیدن دموهای ابتدایی و پایانی انها این تکه ها رو کنار هم میگذاری البته زیاد نمیشه به این اتکا کرد که این دمو ها به هم ربط دارن ولی بعضی از مواقع شما حس میکنید که پایان یکی از شخصیتها با دیگر شخصیت شبیه هم بود به عنوان مثال وقتی من بازی رو با RYU تمام کردم خیلی عادی با یکی از همون ضربات تموم کننده معروف خود به زبان عامیانه بگم  غول اخرشو کشت ولی وقتی من بازی رو با  Sakura تموم کردم  در پایان RYU نیز شرکت کرد و اون یارو رو یاهم کشتن که من حس کردم اینا یه ربطی به هم دارن همینطور سایر شخصیت ها رو میشه مثال زد که میتونیم به هم ربطشون بدهیم شخصیت هایی که در بازی با هم اشنا هستند به اصطلاح فامیلن یا در دمو های هم دیگر به عنوان دوست همدیگر به یکدیگر کمک میکنند وقتی در مبارزات با هم روبرو میشوند کمی با هم صحبت میکنند مثلا میگه من باتو مبارزه نمیکنم یا تو دیگه چرا و از اینجور حرفای جوانمردانه در کل STF IV داستان خاص و مشخصی را دنبال نمیکند ولی شما خودتون میتونید بعضی از چیزهارو توش به هم ربط بدهید که این حتما کار خود سازنده هاست .

داستان بازی همانند سایر بازی های مبارزه ای است

گیم پلی

گیم پلی بازی دقیقا شبیه گیم پلی نسخه قبلی این بازی یعنی STF3 است با کمی تغییرات جزءی بطوری که انگار همان گیم پلی را کپی کرده اند مثلا یکی از COMBO های RYU که ما در STF3 میزدیم با همان دکمه ها همان COMBO را میتوانیم در STFIV بزنیم.

همان طور که مشاهده میکنید تقریبا گیم پلی همان گیم پلی نسخه قبلی است

 

مثل اینکه نسخه قبلی رو با گرافیک بالا عرضه کردن

با یک گیم پلی ساده رویرو نیستیم

 همانطور که میدانید  گیم پلی بازیهای سبک fighting بخش بسیار مهم انهاست که نه باید زیاد سخت باشد و نه زیاد اسان چیزی که STF IV رعایت نکرده  کپکام تو این بخش یه کاری کرده که بازیکن های اماتور یا حتی متوسط هم نمیتوانند طرف این بازی بروند چون گیم پلی بازی ان قدر سخت و پیچیده هست که حوصله شما رو به سر میبرد و مجبور به خروج از بازی میشوید شما برای اجرای یک COMBO ساده مجبور به ترکیب کردن چندین دکمه بطور همزمان هستید به عنوان مثال برای اجرای  یکی از  COMBOهای عادی RYU باید از روی کیبورد دکمه های AوS را بطور همزمان فشار داده و جهت پایین و سمت راست را تک تک بزنید تا یک فن زیر چونه عادی اجرا بشه در حالی که در تیکن یا مورتال کمبت بازدن دو دکمه بطور همزمان فن هایی از این بهتر اجرا میشود پس گیم پلی مخصوص حرفه ای هاست پس من به شما توصیه میکنم اگر با سری STF اشنا نیستید برای اجرای COMBO های مختلف به سراغ این بازی نیاید و فقط صرف زدن مشت لقد های معمولی سراغ این بازی بیایید چون اون قدر باید سرعت عمل داشته باشید که چندین COMBO را به حریف بزنید تا او را از پای درآورید که اینکار در STF IV برای بازیکنهای متوسط بسیار سخت است و  این دسته از بازیکنها باید یک COMBO را یاد بگیرند و مدام تکرار کنند که این کار در حالت EASIEST ممکن است و در حالتهای سخت تر کاری غیر ممکن و رویایی هست . در بازی برای هر شخصیت چند COMBO  بسیار قوی نیز گذاشته شده است که استفاده از این COMBO های استثنایی باتوجه به سختی گیم پلی بازی برای افراد عادی کاری غیر ممکن هست ولی حرفه ای ها به راحتی از این COMBO ها استفاده میکنند این COMBO ها به قدری قوی هستند که با زدن انها بازی در دست خود CPU قرار میگیرد و فقط کافیست شما همان دکمه هایی که زدید را تکرار کنید تا چند ضربه کار ساز و قوی به حریف خورده و تقریبا سه قسمت از چهار قسمت نوار سلامتی حریف خالی میشود اما به همین راحتی هم نیست که شما اگر از این فن استفاده کنید حتما اجرا میشود و حریف از پای در می اید زیرا برای این فنون یک سری counter attack گذاشته شده که با زدن انها نه تنها ضربه طرف مقابل را خنثی میکنید بلکه بعد از ان شما COMBO قدرتی به حریف میزنید اما با همه این حرفها زدن این فنون خاص قوانینی دارد و هر لحضه نمیتوان از ان استفاده کرد و باید نوار ابی رنگ پایین صفحه تا حد معینی پر شود و سپس شما اختیار زدن COMBO قدرتی را دارید در کنار ان نوار ابی رنگ یک نیم دایره به نام Revenge وجود دارد که درجه خشم شما محسوب میشود که هر چقدر شما سلامتی کمتری نسبت به دشمن داشته باشید خشم بیشتری دارید با استفاده از این خشم نوار ابی رنگ سریعا به حد معین میرسد و شما می توانید از COMBO قدرتی استفاده کنید اما همش به خشم ختم نمیشود چون حریف هم شما را بیشتر زده و در نتیجه خشم کمتری دارد اما نوار ابی رنگش به حد کافی پر شده تا از ضربه قدرتی استفاده کند در نتیجه در گیم پلی STF IV اگر از افراد حرفه ای باشید هیچ چیز برایتان قابل پیش بینی نیست یعنی ممکن است سلامتی شما در یک مبارزه به حدی پایین امده باشد که با یک مشت حریف بتواند کارتان را  بسازد اما به دلیل درجه خشم شما میتوانید با یک ضربه قدرتی کا حریف را بسازید پس در STFIV در لحظه های اخر مبارزات هم معلوم نیست چه کسی پیروز میشود . بازی دارای دو حالت مبارزه ای هست حالت ARCADE MODE که همان بخش تک نفره و داستانی باز است . حالتMODE   VERSUS که دارای سه حالت PLAYER VS PLAYER  PLAYER VS CPU CPU VS CPU هست که هرسه حالت مبارزه ای معمولی میباشد که تفاوت هایش هم مشخص است . دیگر نمیدانم درباره گیم پلی بازی چه بگویم هرچه که داشت گفتم پس میریم سراغ بخش بعدی بازی.

زدن COMBO قدرتی بسیار لذت بخش است(به شرط اینکه بتونیم بزنیم)

 

KO

 

چه از خود راضی

 

هوش مصنوعی

در بازی های Fighting هوش مصنوعی معنا ندارد. یعنی چی که معنا ندارد ؟ (این سوالیست که شما در همین ابتدا با دیدن جمله اول این بخش از من میپرسید) یعنی هیچ دشمن خاصی جلوی شما نیست یعنی دو نفر با هم مبارزه میکنند و یک نفر پیروز میشود و و دیگر نیازی به هوش مصنوعی گسترده نیست و فقط سه تا درجه سختی میزارن HARD-NORMAL-EASY که در هر درجه سختی که بالا میرود تعداد ضربات و COMBO های حریف شما بالا میرود و بازی برای شما سخت تر میشود همین و بس. اما در STF IV اینگونه نیست بازی دارای هوش مصنوعی بالایی هست از چه لحاظ ؟ حریفان شما در حالت NORMAL به بالا کارهای هوشمندانه ای انجام میدهند مثلا در لحظات پایانی که دیگر جانی در بدن ندارند برای زدن شما از خشم خود استفاده میکنند و COMBO قدرتی به شما میزنند و از این نوع کارها بازی دارای هشت نوع درجه سختی هست که به ترتیب نام میبرم: EASIEST-VERY EASY-EASY-MEDIUM-HARD-VERY HARD-HARDEST .

گرافیک

توصیف گرافیک STF IV بسیار مشکل است گرافیکی بی نقص و سرشار از خلاقیت  و جلوه های هنری و بصری زیبا. طراحی شخصیت های بازی بسیار عالی کار شده است و به شکلی هنرمندانه طراحی شده اند طوری که انگار انها را با ابرنگ روی صفحه مانیتور شما نقاشی کرده اند و این نقاشی ها روی پس زمینه ای بسیار زیبا و هنری متحرک شده و به حرکت در امده اند  گرافیک بازی از هر لحاظ بی نقص است پس زمینه های عالی و متحرک که سرشار از جزییات هستند بازی دارای یک فیزیک نسبی هست که این فیزیک بسیار زیرکانه در بازی قرار داده شده این فیزیک نسبی بدین صورت هست که وقتی یکی از دو طرف مبارزه روی زمین پرتاب میشوند وسایل و افراد دور انها به طرف پشت پرتاب میشوند که در حد یک بازی مبارزه ای دو بعدی یک فیزیک بسیار خوب و عالی است که بطوری زیرکانه در بازی قرار گرفته که باعث زیباتر شدن مبارزات و در کل بازی شده است در نسخه PC این بازی سه حالت گرافیکی جدید وارد شده که گرافیک بازی را از انچه که هست زیباتر ساخته هست این حالتها عبارتند از: INK-Wtercolor-Posterrization که هریک از این حالت ها را میتوان انتخاب کرد علاوه بر این سه حالت حالت Normal نیز وجود دارد که اگر نخواستید از این حالتها استفاده کنید میتوانید حالت OFF را انتخاب کنید تا گرافیک بازی به حالت Normal باز گردد در بازی مطابق نوع و ضربه ای که به حریف شما وارد میکنید یا حریف به شما وارد میکند افکت های تصویری زیبایی گذاشته شده مثلا اگر یک مشت معمولی به حریف بزنید به جای خون جوهر از دهانش میپاشد و لی اگر ضربه شما قدرت بیشتری داشته باشد وقتی به بدن دشمن برخورد میکند نور زرد رنگی بین دو طرف پخش میشود که این نشان از قدرت بیشتر ضربه شماست که بسیار زیباست و هیجان را در بازی گنجانده است . کپکام در زمینه گرافیک چیزی کم نگذاشته و یکی از بهترین و هنری ترین گرافیک بازی های سال 2009 را میتوانید در STF IV مشاهده کنید گرافیک بازی دیگر چیزی ندارد که بخواهیم توضیح بدهیم و کپکام در گرافیک این بازی مجموعه ای از هنر خلاقیت و جلوه های بصری زیبا را قرار داده است و به خوبی توانسته هم اسالت قدیمی STF را حفظ کند و هم بازیباز های نسل جدید را با هنر خود جذب کند.

حالت INK

 

حالت  Wtercolor

 

حالت Posterrization

افکتهای تصویری هنگام زدن ضربات قدرتی بسیار زیبا هستند

 

اینم یکی دیگه از افکت های تصویری

صدا گذاری

سازندگان در صدا گذاری بازی نیز هیچ کم و کاستی جا نگذاشته اند مجموعه ای از موزیک های قدیمی سری STF و موزیک های جدید در STF IV گنجانده اند که هنگام مبارزات بخوبی شما را راضی نگه میدارند و هر یک از محیط های مبارزات مطابق محیط و مکانی که هست موزیک سنتی خود را میزند روی صدا گذاری شخصیت ها نیز خوب کار شده است و شخصیت ها صدا های مختلف و مطابق شخصیت خود را دارند و دیالوگ هایی که پس از پیروزی میگویند کاملا با چهره و نوع شخصیتشان جور است دیالوگ ها در دمو ها نیز بسیار خوب است صدا گذاری محیط هیچ مشکلی ندارد ودر کل سازندگان همانند گرافیک بازی در صداگذاری نیز تمام توانشان را گذاشته اند تا طرفداران سری محبوب و پر طرفدار STF را راضی نگه دارند .

کلام آخر

STF IV بی شک یکی از بهترین بازی های سبک مبارزه ای سال 2009 هست و توانست به خوبی خود را در دل طرفداران قدیمی خود جا کند اما به دلیل پیچیدگی گیم پلی بازی نتوانست خاطره خوبی برای بازیکن های معمولی باشد اما برای من که یک بازی بسیار خوب و جالب بود. چه از لحاظ گرافیکی چه از لحاظ گیم پلی و چه از لحاظ صدا گذاری STF IV اسالت قدیمی خود را حفظ کرد و یکی از عناوین موفق CAPCOM در سال جاری است و بی شک اگر اینگونه نبود نمیتوانست موفق شود.

کپی برداری از جز یا کل این مطلب بدون درج لینک منبع ir gamer غیر مجاز میباشد



نوشته شده توسط وحید (مدیر) در پنجشنبه 1388/06/5 و ساعت 05:22 ب.ظ [+] | نظرات ()

آخرین نقد و بررسی ها

Bionic commando

publisher:Capcom

Developer:Grin

Genre:action

Score:16

 
 
 
 
 
آخرین پیشنمایش ها
   
 
 
 
 
 
 
آخرین والپیپر ها
 
بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه

  

© 2009 IR Gamer- Design by vahid saffari